Annons
Branschaktuellt

Tio tips för en säker sommar

– På sommaren vet vi att antalet bedrägerier ökar lavinartat, säger Carina Järnberg, försäkringsansvarig hos Srf konsulterna och presenterar en lista på tio enkla insatser som markant ökar företagets skydd under semestern.
Text: Håkan Edvardsson

Bluffakturor. Inbrott. Oseriösa telefonförsäljare. Dataintrång. Felaktiga annonsfakturor. Listan på tänkbara sommarplågor kan göras lång.

– Bedragarna vet att företag i allmänhet är mer sårbara under sommaren. Det kan handla om vikarier eller personal som är ovan vid vissa arbetsuppgifter. Exempelvis hur de ska hantera telefonförsäljare, en begäran om en snabb utbetalning av ett stort belopp eller vad som är en bluffaktura, konstaterar Carina Järnberg.

10 säkra tips

  1. Ha klara, skrivna instruktioner för all fakturahantering. Det underlättar för sommarvikarier och andra som gör ovana arbetsuppgifter under sommaren.
  2. Ha en tydlig policy för alla utbetalningar. Hur agerar jag om något misstänkt dyker upp? Vem får säga ja eller nej till olika erbjudanden?
  3. Ge sommarpersonalen tillgång till telefonnummer och mejl där ansvariga kan nås, även under sommaren.
  4. Har ni som konsult betalningsansvar för en kund? Dubbelkolla nya utbetalningar med kunden under sommaren.
  5. Var extra vaksam om en ny leverantör av en vara eller en tjänst har väldigt bråttom med besked och inbetalningar.
  6. Om någon erbjuder något över telefon eller påstår att något ska betalas: be att få ringa tillbaka och kolla upp uppringarens bolag.
  7. Undvik försök till bolagskapning eller tillgång till ert skattekonto genom att använda digital brevlåda. Då kommer all myndighetspost dit. Kan aktiveras via Skatteverket. Digital brevlåda | Skatteverket
  8. Var extra vaksam mot mejl där du uppmanas att klicka på olika länkar. För extra skydd: teckna Srf konsulternas cyberförsäkring. Den träder in om du blir skadeståndsskyldig gentemot kunden. Och erbjuder täckningsbidrag vid avbrott hos er. Srf Cyberförsäkring (srfkonsult.se)
  9. Installera larm, ta hem värdesaker och lås in annat värdefullt eller placera det utom synhåll från fönstren.
  10. Informera grannarna i området eller på kontorshotellet om vilka veckor ni har stängt. Hjälp varandra att hålla koll.
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons