Annons
Branschaktuellt Redovisning

Träffar du dina kunder så ofta DE vill?

Enligt en undersökning, gjord av Visma, vill så många som sju av tio företagare ha en närmare och mer löpande kontakt med sin redovisningsbyrå. Ett sätt att öka försäljningen till befintliga kunder kan vara så enkelt som att bara boka ett möte.
Text: Tina Sjöström

Företagare har ofta funderingar när det gäller den egna ekonomin. Det kan handla om detaljer i redovisningen men allt oftare om framtiden – kommande investeringar, hinder eller olika sätt att hantera konjunktur och konkurrens. Hälften av företagarna som deltagit i Vismas rapport säger att de bara har kontakt med sin redovisningsbyrå en gång per år, och då ofta via mejl eller telefon. Digital närvaro i all ära, men vissa frågor ställs bara vid fysiska kontakter.

Av de företagare som vill ha mer kontakt med sin redovisningsbyrå är det så många som fyra av fem som vill prata mer nutid och framtid än dåtid. Över hälften vill ha utbildning i företagsekonomi och hjälp att nå sina mål. Spontana kontakter där redovisningskonsulten ringer och frågar hur det går har visat sig vara ganska ovanliga i branschen. Bara 40 procent av de tillfrågade företagarna har någonsin upplevt det.

Man brukar ju säga att merförsäljning till befintliga kunder är betydligt lättare än att jaga nya, oavsett bransch. Det kan med andra ord vara en väl investerad timme eller två att bjuda kunden på lunch och samtala om samarbetet. Rådgivning behöver inte vara svårare än så.

 

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons