Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Tror du – eller vet du – att kunderna är nöjda?

Att veta vad kunderna egentligen tycker om den egna verksamheten kan vara det bästa sättet till vidareutveckling. Någon som lyckats både växa och höja kundnöjdheten med hjälp av en utomstående kundundersökning är redovisningsbyrån Win Win Ekonomi i Stockholm.
Text: Tina Sjöström

Vet du, på riktigt, vad dina kunder tycker om dig? Är du nyfiken och redo att göra förändringar kan ett deltagande i Kundmonitor, en kund- och marknadsundersökning specifikt för små och medelstora redovisnings- och revisionsföretag, vara en väg att gå. Ett företag som deltagit i denna vid två tillfällen är Win Win Ekonomi. Marknadschef Martin Grimlund svarar på våra frågor.

Varför har ni varit med i Kundmonitor?
– Vi ville veta vad våra kunder egentligen tycker om oss, hitta förbättringspotential och samtidigt jämföra oss med andra byråer. I undersökningen kan vi utläsa vilka nivåer den bästa respektive den sämsta byrån legat på och då se hur vi står oss i konkurrensen. Vi hade tidigare gjort ett eget webbformulär och skickat ut till våra kunder, men den här undersökningen blir betydligt mer professionell. Jag tror också att kunderna svarar mer ärligt när undersökningen kommer från en oberoende part, inte direkt från oss.

Vad har ert deltagande lett till?
– Vi har kunnat utläsa vad kunder saknar i vårt samarbete. Flera efterfrågar ett mer proaktivt arbete från vår sida, mer rådgivning. Några kunder tycker att vi är jättebra på det medan några inte tycker att vi har gjort tillräckligt. Vi har använt resultatet till att identifiera de områden vi kan förbättra oss inom. Några kunder har lämnat förslag på idéer till förbättring och här har vi hittat några guldkorn. Det här arbetet är så klart en långsiktig process men vi har mellan de två undersökningarna redan sett en förbättring.

– Vi har tagit upp resultaten på våra personalkonferenser och personalen har varit mycket engagerad i vårt utvecklingsarbete. Det har lett till att vi har förbättrat oss inom de områden kunderna efterfrågat och därmed också vuxit i en snabbare takt. Vi är en ganska ung byrå som bara funnits i sex år och vi är redan 24 medarbetare. För att fortsätta göra ett bra jobb behöver vi kundernas input.

Har du några tips till andra byråer?
– Många säger att de känner sina kunder bra och därmed vet vad kunderna efterfrågar. Risken är att man bara lyssnar på de kunder man känner bäst, de man har bäst personkemi med. Jag tycker det är viktigare att lyssna på de kunder som eventuellt är lite kritiska. Många kunder ger ingen feedback på samarbetet spontant men kommer det en undersökning från en utomstående part så tror jag man får mer öppna och ärliga svar från de man kanske inte skulle få svar från annars.

Är du också nyfiken på Kundmonitor så kan du läsa mer här

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons