Annons
Branschaktuellt Redovisning

– Vår kompetens och varför vi är viktiga för våra kunder kommer inte alltid fram

– Vi måste hjälpas åt att lyfta fram den höga kompetens som vi redovisningskonsulter besitter så att vi inte bara ses som en onödig kostnad som enkelt kan bytas ut mot en ”gör-det-själv-app”. Vem ska då ta ansvar, undrar Tove Hagberg Källberg.
Text: Tina Sjöström

Tove Hagberg Källberg har drivit redovisningsbyrå sedan 1996 och ser ljust på framtiden för redovisningskonsulter, hon gillar förändringen och den utveckling branschen genomgått de senaste åren. Men hon ser också en, enligt henne, alldeles för enkelriktad uppmaning för att behålla eller öka lönsamheten i framtiden.

– De råd som vi redovisningskonsulter får, bland annat från branschorganisationerna, handlar nästan uteslutande om fasta priser och rådgivning. Om du till största del jobbar med små kunder där varje månad ser lika dan ut kan nog ett fast pris fungera. Men för oss som till största delen har stora kunder, som outsourcat hela sin ekonomifunktion till oss, fungerar det inte alls. Ingen månad är den andra lik så vi tar betalt för den tid vi lägger ner, det känns mest rättvis för både kunden och oss. När det kommer till uppmaningen att vi ska ägna oss åt rådgivning så undrar jag vad som menas med rådgivning? Mycket av det vi gör åt kunderna är en sorts mervärde som kan vara svårt att ta betalt för, det måste vi baka in i timpriset. Vi är sex personer på min byrå och jag skulle inte ens kunna byta ut min egen tjänst till att enbart bestå av rådgivning.


Tove Hagberg Källberg

Men är det inte bra om redovisningskonsulter övergår till att bli mer rådgivande för att kunna ta mer betalt?
– Absolut, men det funkar tyvärr inte så i verkligheten. Visst säljer även vi rådgivning men det är en minimal del av kundens behov. Små kunder vill knappt betala för redovisningstjänsten, hur ska vi få dem att betala för rådgivning? Stora kunder har råd men har ofta egen kompetens eller egna expertkonsulter som de anlitar. Karaktären på frågorna från större företag är också mer avancerade och kan ofta behöva svaras av rena experter. Vi redovisningskonsulter har en mycket bred kompetens men vi är sällan sakexperter. Jag vill att vår kompetens inom redovisning ska lyftas fram mer, vi är inte personer som bara trycker på lite knappar och sorterar papper. Vi är välutbildade och spindeln i nätet som gör att företagaren kan sova gott om natten. Vi är lite som en försäkring, kunden ska kunna lita på att vi tar hand om allt kring ekonomi och löner samt håller reda på lagar och regler som ändras och måste följas.

Du har råkat ut för programvaruföretag som enligt dig konkurrerar på ett oschysst sätt, berätta!
– Det finns programvaruleverantörer som utnyttjar oss byråer genom att gå direkt på våra kunder och erbjuda dem lösningar för att själva sköta det mesta inom redovisningen. Det förvånar mig, i min värld är jag som byråägare programvaruföretagets kund och jag väljer att lägga mina kunders redovisning i deras program. Jag säljer deras programvaror och licenser till mina kunder och jag betalar dessutom för att använda deras tjänster. Plötsligt anser leverantören att mina kunder är deras kunder. Det är helt oacceptabelt!

Vad har du fått för reaktion från programvaruföretaget när du påtalat detta?
– De säger att jag är förändringsobenägen och att jag inte gillar digitaliseringen. Sanningen är att jag och min byrå ligger långt fram i utvecklingen. När jag påtalar att de inte kan gå förbi mig så får jag höra att jag inte ska ägna mig åt sådana okvalificerade uppgifter utan borde jobba med annat. Men de vill att jag ska fortsätta betala för programvaran.

Men är det inte bra om kunderna kan göra vissa moment själva?
– Jag kan se ett stort problem i detta. En kund visade mig nyligen att de fått erbjudande om en ny tjänst från programvaruleverantören, tolkning av leverantörsfakturor. Det stod rent ut: ”Du gör det snabbt själv, nu behöver din byrå inte lägga tid på detta”. Men de glömmer tala om att jag som konsult måste granska riktigheten i tolkningen. Och därmed lägga ner arbete som kunden inte vill betala för. Om det inte stämmer, om det till exempel är en siffra för mycket och betalningen går iväg med fel belopp, vems ansvar är det? Eller om kostnader inte hanteras på ett skattemässigt korrekt sätt, vems är ansvaret om kunden får problem med Skatteverket? Programvaruleverantörer kommer inte att ta på sig ansvar för eventuella fel i bokföringen, de tillhandahåller bara tjänsten. Kunden kommer att förlita sig på att jag som redovisningskonsult tar ansvar även för detta. Så kort sagt, jag ska ansvara för eventuella fel kunden gör i en tjänst som jag inte kan ta betalat för.

Så vad är ditt budskap till dina kollegor i branschen?
– Vi, tillsammans med branschorganisationerna, måste bli bättre på att förklara varför det är viktigt för företagare att använda sig av proffsiga redovisningskonsulter. Med den här utvecklingen så nedvärderas en hel yrkeskårs kompetens till en onödig kostnad som våra kunder kan byta ut mot en app eller programvara. Jag har alltid tyckt att det är viktigt att betala för bra programvaror och att digitaliseringen är en fantastisk utveckling. Därför vill jag uppmana programvaruleverantörerna att samarbeta med oss istället för att konkurrera ut oss, vi har ju faktiskt gjort en stor investering för att ställa om till digitaliseringen och betalar för deras system.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons