Annons
Fokus Arbetsplats

Hägerstensekonomerna: Vårt arbetssätt blir kostnadseffektivt för kunden

Hos Hägerstensekonomerna ligger fokus på att jobba nära sina kunder, vara personliga och att leverera professionellt utförda tjänster och rådgivning. Det egna kravet på kvalitet har lett till att tre av fyra personer är auktoriserade – två redovisningskonsulter och en lönekonsult – och kontinuerlig satsning på vidareutbildning.
Text: Tina Sjöström

Efter att ha jobbat som godkänd revisor i 15 år valde Bengt Lindeborg att satsa på en karriär som redovisningskonsult. Han övertog en viss del av kundstocken och startade 2002 Hägerstensekonomerna.

– Där jag var anställd som revisor jobbade vi väldigt nära våra kunder, berättar Bengt. En stor del av tiden jobbade jag med konsultation så det blev naturligt för mig att kliva in i redovisningskonsultrollen istället. Mitt koncept har från början varit att jobba tätt med mina tidigare revisorskollegor och leverera kompletta och professionella bokslut till dem. Jag jobbar fortfarande med kunder som jag hade under min tid som revisor, med dem har jag en affärsrelation som sträcker sig 25 år tillbaka.

De första som auktoriserades

Bengt drev Hägerstensekonomerna själv under några år. 2005 anställde han Camilla Andersson och 2010 klev hon in som delägare i bolaget. I dagsläget är de fyra personer och av dessa är tre auktoriserade.

– Jag har alltid ansett att kvalitet är superviktigt, säger Bengt. Både jag och Camilla har lång yrkeserfarenhet och den kompetens som krävdes för auktorisation, så vi var faktiskt med bland de allra första som blev Auktoriserade Redovisningskonsulter i SRFs regi. Nu i år blev vår lönekonsult Lena Österlund auktoriserad vid det allra första auktorisationsseminariet för lönekonsulter, något jag tycker är lite skojigt.

– Eftersom vår nisch är att jobba professionellt mot revisorer var auktorisationen ett självklart steg och ett sätt att få en kvalitetsstämpel på vår kompetens. Vi kan också se att det är en tillgång i våra kundkontakter. Flera av våra kunder har nämnt att de tycker det är bra och att de känner en trygghet i att vi är auktoriserade och uppdaterade på gällande regelverk. Konsultrollen handlar även mycket om personkemi, att känna in kunden. Den sociala kompetensen har en stor betydelse. Det gäller att få kunden att känna sig nöjd och att vi alltid är på deras sida. Kanske inget som direkt hänger ihop med auktorisationen men en nog så viktig egenskap.

Mer kvalificerade tjänster

Bengt tror att hans bakgrund som revisor är en tillgång för kunderna eftersom han vet hur en revisor vill att ett komplett bokslut ska se ut.

– Vårt koncept med att producera professionella årsredovisningar och erbjuda helhetslösningar gör att det blir väldigt kostnadseffektivt för kunden. Vi är noga med att behålla känslan som en liten organisation innebär, att vara personliga och jobba nära kunden. Kunden ska alltid känna att just deras fråga är viktig, vem de än pratar med hos oss. Vad det än handlar om, stort som smått, ska kunden känna sig trygg i sin relation med oss.

Bengt tror också att Hägerstensekonomerna jobbar med fler kvalificerade tjänster än vad en traditionell liten byrå brukar göra.

– Både jag och Camilla jobbar som controller för några av våra större kunder. Det är kunder som har egna ekonomiavdelningar men som inte vill anställa en ekonomichef. I de fallen blir det mycket konsultationer, både ägarfrågor och frågor som har med den privata ekonomin att göra. Vi har ett stort antal kunder där vi inte gör löpande bokföring utan kommer in när det är dags för bokslut och kan därmed också sälja fler avancerade tjänster.

– Vi har också ett väldigt bra nätverk med jurister och skattekonsulter, fortsätter Bengt. Tack vare det kan vi erbjuda bra tjänster som vi antingen förmedlar eller själva tar hand om med den experthjälp som just då behövs. Därför behöver våra kunder inte gå till någon annan, vi kan hjälpa dem med det mesta.


Borderterriern Tånie

Tillväxtplaner och ambitioner att utvecklas

Hos Hägerstensekonomerna är man som sagt fyra personer och Bengt och Camilla är ganska nöjda med storleken på byrån men är inte helt främmande för en expansion i framtiden.

– Vi har en bra beläggning och en trogen kundkrets men visst skulle vi ha utrymme att expandera. Problemet jag ser är att hitta kompetent personal. Vi vill gärna anställa de som även har praktisk erfarenhet av yrket och inte bara de teoretiska kunskaperna. Någon som kan ta ansvar för en balansräkning fullt ut. Ett alternativ för oss skulle kunna vara att köpa en annan byrå. Det gör vi om rätt tillfälle dyker upp, annars funkar det bra för oss som vi har det idag.

– Vi har också en ambition att utveckla webblösningar, fortsätter Bengt. Vi märker, speciellt bland våra kunder som är lite yngre, att det finns ett intresse av att komma åt sin egen information och ta fram rapporter via webben. Vi jobbar idag med en programvara där det finns en viss lösning men vi tycker inte att den är tillräckligt bra. Vi vill gärna utveckla den lite till.

Det bästa med jobbet

Jag frågar Bengt vad han tycker är det bästa med att jobba som redovisningskonsult. Han tänker en kort stund, sen svarar han:

– Att få tillfredsställa kunden, att vara en hjälp och kunna ge kvalitativ och passande rådgivning. Det här är ju ett typiskt serviceyrke så det gäller att serva kunden så han eller hon känner sig väl omhändertagen. Jag tycker dessutom att själva jobbet är himla kul. Att få använda sina kunskaper och presentera bokslut på ett proffsigt sätt.

– Nu när vi också kan erbjuda en Auktoriserad Lönekonsult har jag förhoppningar att vi även ska växa när det gäller den biten. Nu har vi alla kvalitetsstämplar, vi kan både redovisnings och lön vilket så klart är en tillgång för våra kunder, avslutar Bengt Lindeborg.

Hägerstensekonomerna – Bengt Lindeborg, Camilla Andersson, Lena Österlund, Sebastian Lindeborg och Borderterriern Tånie. Foto: Mats Åsman
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons