Annons
Redovisning

Växla upp efter krisen

Att många branscher mer eller mindre stannat av under våren är det väl ingen som missat. En bransch som förmodligen får känna av ”coronaeffekten” senare än andra är redovisningsbranschen. Därför är det dags att växla upp.
Text: Tina Sjöström

När coronaepidemin sköljde in över Sverige under våren var det många branscher som lamslogs. För redovisningsbranschen blev det tvärt om när oroliga kunder behövde snabb rådgivning inför helt nya utmaningar. Flera redovisningskonsulter vittnar om att i stort sett all rådgivning handlade om effekter till följd av coronaviruset samt hur regeringens olika stödpaket fungerade i praktiken. Den oväntade arbetsbelastningen kan dock få ett surt efterspel på flera sätt. Många har varit tvungna att jobba extra mycket för att även hinna med det vanliga jobbet, mitt i deklarations- och bokslutstider. Kundföretag som drabbas av krisen kan få svårt att betala för köpta tjänster och en del kommer sannolikt att gå i konkurs. Hur ska man då tänka för att kunna växla upp, både sig själv och sina kunder, efter krisen? Vi har pratat med Mikael Carlson, mångårig expert hos Srf konsulterna när det gäller redovisningsfrågor.

– Jag kan se att den här ovanliga situationen för med sig tre effekter som man kan ta lärdom av när verksamheten ska återgå till någon sorts vardag. Det är en ökad digital kommunikation, översyn av prismodeller och att vi visat kunden att vi redovisningskonsulter kan vara till mycket stor nytta.

Mikael Carlson Foto: Lars Dahlström

Ökad digital kommunikation

– Att inte träffas på vanligt sätt blev en verklighet för de allra flesta. Till det kom en väsentligt mycket större del hemarbete. Den här våren har vi lärt oss att det går att mötas via Teams, Zoom och Skype. Istället för ett komplement har dessa digitala lösningar blivit huvudspåret och de flesta har insett att det är ganska effektivt. De som tidigare tyckt att det varit lite bökigt med teknik och uppkopplingar hit och dit har tvingats lära sig. Det går utmärkt att dela material och ha möten med många personer via nätet. Jag tror det här kommer att leda till en ökad kundkontakt och en mer it-buren kundrelation. Så fortsätt kommunicera digitalt med kunderna, komplettera de fysiska träffarna med digitala möten för ett ännu mer värdeskapande samarbete.

Se över din prismodell

– Vi har länge diskuterat vad som är mest lönsamt, att ta betalt per timme eller erbjuda en tjänst till ett fast pris varje månad. Det finns förespråkare för båda men under vårens situation kan jag se att den fasta prismodellen har en viss fördel. När man tar betalt per timme så är det inte säkert att man fakturerar kunden varje månad, speciellt inte om man har mycket att göra. Jag har varit i kontakt med några byråer som fått problem när de skickat fakturor på lite högre belopp och kunden plötsligt inte kan betala. När oförutsedda händelser inträffar kan den egna ekonomin äventyras om man upparbetat höga belopp. Har man däremot ett fast pris varje månad så tickar faktureringen på, om kunden skulle få betalningsproblem så hinner man åtgärda situationen innan den upparbetade tiden blivit för stor. Jag tror att fler förstått värdet av en jämnare fakturering, för både leverantör och kund.

Du är en stor tillgång

– Coronaepidemin har gjort att många kunder har helt nya problemställningar, ofta livsavgörande. Redovisningskonsulten har raskt tvingats lära sig nya saker. Jag vill påstå att de allra flesta är duktiga på att ta till sig nya arbetsuppgifter. Den här våren har gett större erfarenhet att leta fram lösningar på egen hand för att kunna bistå kunder i kris. Man har lite grann fått bryta sig loss från sin kompetensprofil. Jag tror att den här erfarenheten kan stimulera till nya stordåd inom många områden.

– För att kunna växla upp arbetet efter sommaren, när vi vet mer om effekterna, tror jag många byråer skulle må bra av att se över sin egen organisation. Ett bättre samarbete mellan medarbetare för att undvika driftstörningar om någon är sjuk är ett tips. Försök också undvika att bara ha en enda person som kan klara en viss uppgift för att bli mindre sårbar. Ett orosmoln är att många företag haft en bra utveckling under Q1 med fina rapporter, hur det ser ut efter Q2, med tre månader av corona, vet vi ännu inte.


”Vi måste ha tålamod”

Martin Karlsson driver redovisningsbyrån Ekonomiansvarig AB i Bollebygd med 12 anställda. Efter en dramatisk vår anar han att vissa branscher kommer att få svårt att snabbt ta sig tillbaka och att redovisningsbranschen förmodligen kommer att drabbas med en eftersläpning.

Har vi bara tålamod, vilket vi i branschen brukar vara bra på, så ska vi nog reda ut den här krisen också. Det som kan oroa är väl att vi i dagsläget inte vet hur länge den håller på och att konsekvenserna är oöverblickbara. Vi har kunder där verksamheten i stort sett dog över en natt, något sådant har vi aldrig varit med om tidigare.


Martin Karlsson  Foto: Jerker Andersson

Har rådgivningen haft en annan vinkling under våren än tidigare för er del?
– Vi har lagt väldigt mycket tid på diskussioner med kunderna kring regeringens olika stödåtgärder. Det är många som funderar på om de omfattas av åtgärden och vilken effekt den kan få. Många undrar om de kommer att få pengar och när de i så fall kommer. Tack vare korttidspermitteringen har vi haft betydligt fler personalfrågor än i normala fall. Det har varit en utmaning att hålla isär informationen och hänga med om vad i förslagen som faktiskt blivit beslutat. Vi har ännu inte haft någon kund som gått i konkurs men vi har många som lider svårt.

Hur förbereder ni er för det som kommer sen, när den värsta krisen lagt sig?
– Har man god ordning på aktuella siffror så finns det alltid en nulägesbild att utgå ifrån. Annars tror jag det är svårt att förbereda sig för något man inte har riktigt grepp om. Vissa branscher kommer att repa sig snabbt när detta är över, andra får det svårare. Till exempel tror jag inte att konferenser och reklamkampanjer är det första företagen satsar på när affärerna börjar rulla igen.

Kommer det att behövas ny kompetens för att ge råd till kunder efter krisen?
– Det tror jag inte, vi ska fortsatt hantera rådgivning kring skatter, redovisning och företagande. I oroliga tider blir vi dock lite mer av samtalsterapeuter för våra kunder. Något som blivit uppenbart under coronakrisen är att lön är ett stort och svårt område. Jag tror att det kommer att bli allt viktigare att ha folk som är duktiga inom lön.

Vilka möjligheter kan du se framöver?
– Det jag direkt kan säga, som är positivt, är att den här krisen skyndat på digitaliseringen. Många har insett att det är viktigt med rätt utrustning för att möjliggöra ett effektivt hemarbete och helt nödvändigt med struktur och bra rutiner för att kunna arbeta digitalt med kundernas material. För de flesta har infrastrukturen funnits men alla kunder har inte varit mogna. Dock tror jag att vissa i vår bransch kommer att drabbas ekonomiskt, speciellt de som jobbar med stora volymer, med en viss förskjutning. Vi har haft extra mycket att göra under våren men det blir med all säkerhet kundförluster och ett kundtapp en period efter. Historiskt brukar också nyföretagandet öka i tider av kris, så där kan det finnas möjlighet till nya bekantskaper.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons