Annons
Fokus Arbetsplats

Modern Ekonomi: Vi ska inte bli störst – vi ska bli bäst

En av Sveriges mest snabbväxande redovisningsbyrå är Modern Ekonomi. Med ett unikt koncept med både egna byråer och några på franchisebasis etablerar de sig runt om i landet. Några av deras tjänster är också unika, till exempel finansiering. Som första redovisningsföretag planerar man nu för en börsintroduktion.
Text: Tina Sjöström

Modern Ekonomi grundades 15 maj 2006 då tre redovisningsbyråer, som samarbetat under en längre tid, valde att ta samarbetet ett steg längre. Man bildade ett gemensamt bolag för att kunna verka under samma namn och hade redan då planer på ytterligare expansion. I startskedet fanns Modern Ekonomi i Falköping, Skövde, Sundbyberg och i Hallstahammar med totalt 45 anställda. Idag drivs verksamheten som en koncern med representation på 13 orter, från Bredaryd i söder till Örnsköldsvik i norr, och har cirka 140 medarbetare.

Sticker ut

Frans Blom har varit med från början och är nu VD för koncernen.

– De senaste åren har det hänt otroligt mycket, berättar han. I takt med att vårt varumärke blivit mer känt får vi också fler förfrågningar från byråer som vill vara en del av Modern Ekonomi. Vår ambition är att bli den ledande redovisningsbyrån för ekonomitjänster. Vi ska inte bli störst, vi ska bli bäst. Vi har också en ambition att bli rikstäckande. Just nu är vårt kontor i Bredaryd det som är längst söderut och längst norrut har vi kontoret i Örnsköldsvik. Framför allt är det området runt Malmö-Helsingborg tillsammans med norrlandskusten som är mest intressant just nu.

Något som gör att Modern Ekonomi sticker ut lite extra bland landets redovisningsbyråer tror Frans är den egenutvecklade it-plattformen samt att de kan erbjuda finansiering till sina kunder.

– När det gäller it-säkerhet har vi i princip samma system som bankerna. Kunderna loggar in på sina konton med hjälp av en bankdosa för att kunna jobba online mot våra servrar. Det gör oss till en säker leverantör. Vår finansieringstjänst är ytterligare en fördel för våra kunder. Den tror jag vi är ensamma om i landet. Jag vet ingen annan redovisningsbyrå som kan erbjuda det.

Få upp kunden i värdekedjan

Basen i verksamheten är förstås redovisningstjänsterna.

– De flesta kunder söker sig till oss för att få hjälp med redovisningen, sen gäller det för oss att få upp dem i värdekedjan så att vi kan utveckla affären, fortsätter Frans. På vissa kontor har vi också specialiserat verksamheten något. Till exempel har vi många kunder inom fiskerinäringen vid kontoret i Kungsbacka, många tillverkande företag vid kontoret i Bredaryd och en hel del jordbruk i Hallstahammar. Av naturliga skäl. Vi håller också på att utveckla vår konsultverksamhet som ska jobba rikstäckande. Affärsmässiga konsulter som ska hjälpa till att utveckla kundens affärer så att de tjänar mer pengar. Här kommer det också att handla om styrelse- och ledningsfrågor.

Ett område som man just nu håller på att utveckla hos Modern Ekonomi är lön.

– Vi har nyligen startat upp ett lönecenter, berättar Frans. Där har vi samlat flera av våra experter när det gäller lönefrågor. Det här är ett yrke på frammarsch och tack vare att SRF nu också auktoriserar lönekonsulter så tror vi på en stark utveckling. Fler och fler kommer att vilja outsourca sin löneadministration och då ska vi vara beredda.

Lokalt ledarskap viktigt

Modern Ekonomi har främst vuxit genom egna uppköp, en lång och krävande process som bygger på förtroende. Här har man stor nytta av att det egna varumärket börjar bli så pass starkt.

– Kontor som är intressanta för oss i en köp-process ska minst ha fem medarbetare, säger Frans. Eftersom vår bransch har en övervikt på byråer med en till två personer så finns det inte så många att jobba med. När vi sedan gjort klart ett köp gör vi så lite förändringar som möjligt i det nya bolaget. Vill de jobba kvar i egna inarbetade system kan de göra det under en övergångsperiod. Den stora fördelen är ju annars att vi har en gemensam it-plattform för samtliga byråer. Det är viktigt att både personal och kunder ska känna sig nöjda med övergången.

– Det som är absolut viktigast för att ett köp ska bli lyckat är ledarskapet på byrån vi vill köpa, fortsätter Frans. Det gäller att det finns en duktig kontorschef som kan driva byrån vidare. För att underlätta har vi ett kontorschefsnätverk där samtliga kontorschefer har telefonmöte varje månad och några fysiska träffar varje år. Då kan de utbyta erfarenheter och arbeta fram en samsyn i viktiga frågor som driver verksamheten framåt. Det här tror jag är speciellt viktigt för de byråer som är med oss på franchisebasis.

Hos Modern Ekonomi vill man värna om den familjära känslan som ofta finns på en ägarledd byrå.

– På vårt största kontor är vi 17 medarbetare, berättar Frans. Vi vill helst inte vara fler än 20 på något ställe. Vi vill att kunden ska känna de som jobbar på kontoret och personalen ska känna kunden. Vi siktar inte på att bli någon sorts redovisningsfabrik. För oss är det oerhört viktigt att kunden står i centrum, man ska bli igenkänd när man kliver in genom dörren.

ISO-certifierade sedan länge

Modern Ekonomi var en av de byråer som tidigt ISO-certifierade sig.

– Att vara ISO-certifierad har gett oss en otrolig fördel nu när vi blir fler och fler, säger Frans. Tack vare det har vi lika rutiner på alla våra kontor. Alla vet hur saker och ting ska fungera, vi kan skicka medarbetare från ett kontor till ett annat och den personen kan direkt sätta sig in i arbetet. Därför kräver vi också att de kontor vi köper upp ska ISO-certifieras inom tre år.

Frans Blom anser att ISO-certifieringen är ytterligare en del som stärker varumärket Modern Ekonomi.

– Vi har kunder som efterfrågar att även leverantören av redovisning och ekonomisk administration är certifierade enligt ISO. Den största fördelen tycker jag är att vi hela tiden strävar efter förbättring. Visst tillkommer det en del administration men inte så speciellt mycket. Det man vinner med certifieringen är absolut värt det.

Egen utveckling

Att växa genom uppköp kräver mycket av en organisation. Det nya kontoret ska vävas in i alla gemensamma rutiner, personal ska lära känna varandra. Olika kulturer ska samsas i samma plattform. Det gäller att hitta det bästa hos alla och försöka göra dem ännu bättre.

– Vi har nyligen anställt en HR-konsult som hjälper oss med våra interna rutiner, berättar Frans. Man kan väl säga att det blivit en revolution sedan hon kom. Hon har hjälpt oss att ta fram en personalhandbok och vi har skyddsombud på varje kontor. Vi säljer även hennes tjänster externt, det är många kundföretag som brottas med samma problem som vi gjort. De växer och har inte riktigt koll på arbetsmiljölagar och liknande. Nu när vi har resurser kan vi ägna oss åt att bättre ta hand om personalen, alla behöver inte fokusera på att driva verksamheten framåt.

Framtida utmaningar

– Vi har tidigare inte jobbat riktigt strukturerat med vårt eget säljarbete, fortsätter Frans. Nu sätter vi upp en säljavdelning och håller för fullt på att paketera våra tjänster. Vi vill komma bort från diskussionen om timpris. Vi kommer att jobba aktivt med en säljutbildning för våra medarbetare så att de ska kunna snappa upp kundernas köpsignaler. Jag tror vi kommer att bli ännu mer framgångsrika om vi börjar jobba aktivt med vårt säljarbete.

Den största utmaningen för Modern Ekonomi är att växa enligt styrelsens och ägarnas vision.

– Vi har en långt gången plan att som första redovisningsföretag börsintroducera oss, säger Frans. Vi måste bredda vårt ägande och med en börsnotering tror jag det kommer att gå ännu lättare att locka fler företag till oss. Vi vill växa för att säkra våra medarbetares framtid. Det finns en önskan att vi ska vara 300 personer inom en viss tidpunkt.

– Vi måste leva upp till vårt namn som den moderna byrån. Det gäller att hela tiden hitta nya utmaningar, avslutar Frans Blom.

Frans Blom Foto: Mats Åsman
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Fokus Arbetsplats Redovisning

Vi ska inte bli störst – vi ska bli bäst

En av Sveriges mest snabbväxande redovisningsbyrå är Modern Ekonomi. Med ett unikt koncept med både egna byråer och några på franchisebasis etablerar de sig runt om i landet. Några av deras tjänster är också unika, till exempel finansiering. Som första redovisningsföretag planerar man nu för en börsintroduktion.

Text: Tina Sjöström  Foto: Mats Åsman

 

Modern Ekonomi grundades 15 maj 2006 då tre redovisningsbyråer, som samarbetat under en längre tid, valde att ta samarbetet ett steg längre. Man bildade ett gemensamt bolag för att kunna verka under samma namn och hade redan då planer på ytterligare expansion. I startskedet fanns Modern Ekonomi i Falköping, Skövde, Sundbyberg och i Hallstahammar med totalt 45 anställda. Idag drivs verksamheten som en koncern med representation på 13 orter, från Bredaryd i söder till Örnsköldsvik i norr, och har cirka 140 medarbetare.

Sticker ut

Frans Blom har varit med från början och är nu VD för koncernen.

– De senaste åren har det hänt otroligt mycket, berättar han. I takt med att vårt varumärke blivit mer känt får vi också fler förfrågningar från byråer som vill vara en del av Modern Ekonomi. Vår ambition är att bli den ledande redovisningsbyrån för ekonomitjänster. Vi ska inte bli störst, vi ska bli bäst. Vi har också en ambition att bli rikstäckande. Just nu är vårt kontor i Bredaryd det som är längst söderut och längst norrut har vi kontoret i Örnsköldsvik. Framför allt är det området runt Malmö-Helsingborg tillsammans med norrlandskusten som är mest intressant just nu.

Något som gör att Modern Ekonomi sticker ut lite extra bland landets redovisningsbyråer tror Frans är den egenutvecklade it-plattformen samt att de kan erbjuda finansiering till sina kunder.

– När det gäller it-säkerhet har vi i princip samma system som bankerna. Kunderna loggar in på sina konton med hjälp av en bankdosa för att kunna jobba online mot våra servrar. Det gör oss till en säker leverantör. Vår finansieringstjänst är ytterligare en fördel för våra kunder. Den tror jag vi är ensamma om i landet. Jag vet ingen annan redovisningsbyrå som kan erbjuda det.

Få upp kunden i värdekedjan

Basen i verksamheten är förstås redovisningstjänsterna.

– De flesta kunder söker sig till oss för att få hjälp med redovisningen, sen gäller det för oss att få upp dem i värdekedjan så att vi kan utveckla affären, fortsätter Frans. På vissa kontor har vi också specialiserat verksamheten något. Till exempel har vi många kunder inom fiskerinäringen vid kontoret i Kungsbacka, många tillverkande företag vid kontoret i Bredaryd och en hel del jordbruk i Hallstahammar. Av naturliga skäl. Vi håller också på att utveckla vår konsultverksamhet som ska jobba rikstäckande. Affärsmässiga konsulter som ska hjälpa till att utveckla kundens affärer så att de tjänar mer pengar. Här kommer det också att handla om styrelse- och ledningsfrågor.

Ett område som man just nu håller på att utveckla hos Modern Ekonomi är lön.

– Vi har nyligen startat upp ett lönecenter, berättar Frans. Där har vi samlat flera av våra experter när det gäller lönefrågor. Det här är ett yrke på frammarsch och tack vare att SRF nu också auktoriserar lönekonsulter så tror vi på en stark utveckling. Fler och fler kommer att vilja outsourca sin löneadministration och då ska vi vara beredda.

RK-nr-8-2013-8

Lokalt ledarskap viktigt

Modern Ekonomi har främst vuxit genom egna uppköp, en lång och krävande process som bygger på förtroende. Här har man stor nytta av att det egna varumärket börjar bli så pass starkt.

– Kontor som är intressanta för oss i en köp-process ska minst ha fem medarbetare, säger Frans. Eftersom vår bransch har en övervikt på byråer med en till två personer så finns det inte så många att jobba med. När vi sedan gjort klart ett köp gör vi så lite förändringar som möjligt i det nya bolaget. Vill de jobba kvar i egna inarbetade system kan de göra det under en övergångsperiod. Den stora fördelen är ju annars att vi har en gemensam it-plattform för samtliga byråer. Det är viktigt att både personal och kunder ska känna sig nöjda med övergången.

– Det som är absolut viktigast för att ett köp ska bli lyckat är ledarskapet på byrån vi vill köpa, fortsätter Frans. Det gäller att det finns en duktig kontorschef som kan driva byrån vidare. För att underlätta har vi ett kontorschefsnätverk där samtliga kontorschefer har telefonmöte varje månad och några fysiska träffar varje år. Då kan de utbyta erfarenheter och arbeta fram en samsyn i viktiga frågor som driver verksamheten framåt. Det här tror jag är speciellt viktigt för de byråer som är med oss på franchisebasis.

Hos Modern Ekonomi vill man värna om den familjära känslan som ofta finns på en ägarledd byrå.

– På vårt största kontor är vi 17 medarbetare, berättar Frans. Vi vill helst inte vara fler än 20 på något ställe. Vi vill att kunden ska känna de som jobbar på kontoret och personalen ska känna kunden. Vi siktar inte på att bli någon sorts redovisningsfabrik. För oss är det oerhört viktigt att kunden står i centrum, man ska bli igenkänd när man kliver in genom dörren.

ISO-certifierade sedan länge

Modern Ekonomi var en av de byråer som tidigt ISO-certifierade sig.

– Att vara ISO-certifierad har gett oss en otrolig fördel nu när vi blir fler och fler, säger Frans. Tack vare det har vi lika rutiner på alla våra kontor. Alla vet hur saker och ting ska fungera, vi kan skicka medarbetare från ett kontor till ett annat och den personen kan direkt sätta sig in i arbetet. Därför kräver vi också att de kontor vi köper upp ska ISO-certifieras inom tre år.

Frans Blom anser att ISO-certifieringen är ytterligare en del som stärker varumärket Modern Ekonomi.

– Vi har kunder som efterfrågar att även leverantören av redovisning och ekonomisk administration är certifierade enligt ISO. Den största fördelen tycker jag är att vi hela tiden strävar efter förbättring. Visst tillkommer det en del administration men inte så speciellt mycket. Det man vinner med certifieringen är absolut värt det.

Egen utveckling

Att växa genom uppköp kräver mycket av en organisation. Det nya kontoret ska vävas in i alla gemensamma rutiner, personal ska lära känna varandra. Olika kulturer ska samsas i samma plattform. Det gäller att hitta det bästa hos alla och försöka göra dem ännu bättre.

– Vi har nyligen anställt en HR-konsult som hjälper oss med våra interna rutiner, berättar Frans. Man kan väl säga att det blivit en revolution sedan hon kom. Hon har hjälpt oss att ta fram en personalhandbok och vi har skyddsombud på varje kontor. Vi säljer även hennes tjänster externt, det är många kundföretag som brottas med samma problem som vi gjort. De växer och har inte riktigt koll på arbetsmiljölagar och liknande. Nu när vi har resurser kan vi ägna oss åt att bättre ta hand om personalen, alla behöver inte fokusera på att driva verksamheten framåt.

Framtida utmaningar

– Vi har tidigare inte jobbat riktigt strukturerat med vårt eget säljarbete, fortsätter Frans. Nu sätter vi upp en säljavdelning och håller för fullt på att paketera våra tjänster. Vi vill komma bort från diskussionen om timpris. Vi kommer att jobba aktivt med en säljutbildning för våra medarbetare så att de ska kunna snappa upp kundernas köpsignaler. Jag tror vi kommer att bli ännu mer framgångsrika om vi börjar jobba aktivt med vårt säljarbete.

Den största utmaningen för Modern Ekonomi är att växa enligt styrelsens och ägarnas vision.

– Vi har en långt gången plan att som första redovisningsföretag börsintroducera oss, säger Frans. Vi måste bredda vårt ägande och med en börsnotering tror jag det kommer att gå ännu lättare att locka fler företag till oss. Vi vill växa för att säkra våra medarbetares framtid. Det finns en önskan att vi ska vara 300 personer inom en viss tidpunkt.

– Vi måste leva upp till vårt namn som den moderna byrån. Det gäller att hela tiden hitta nya utmaningar, avslutar Frans Blom.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons