Annons

Förseningsavgift för elektroniskt inlämnad inkomstdeklaration

Juridiska personer har från och med 2013 fått nya deklarationstidpunkter där räkenskapsåret styr när inkomstdeklarationen ska lämnas. Företag som lämnar hela deklarationen elektroniskt har en extra månad på sig jämfört med de som lämnar på papper.
Annons

För att lämna deklarationen vid det senare tillfället måste hela deklarationen (sidorna 1-4) och alla bilagor lämnas elektroniskt. Första sidan av deklarationen lämnas via e-tjänsten för Inkomstdeklaration 2, sidorna 2-4 samt eventuella bilagor (N3B, N4, N7 eller N8) måste filöverföras via e-tjänsten Filöverföring.

Observera att det bara är Inkomstdeklaration 3 och 4 som kan lämnas vid det senare deklarationstillfället när huvudblanketten lämnas på papper.

SRF har vid flera tillfällen blivit kontaktad av medlemmar som missförstått reglerna och lämnat Inkomstdeklaration 2 vid den senare tidpunkten trots att inte hela deklarationen lämnats elektroniskt. Det har medfört att deras kunder fått övervägande om förseningsavgift.

SRF har kontaktat Skatteverkets huvudkontor för att förklara situationen, att förseningen grundar sig på ett missförstånd. Skatteverket har återkommit med beskedet om att de kommer att ha en generös tillämpning vid bedömning av förseningsavgiften i dessa fall. Det krävs en skriftlig respons på övervägandet, med en förklaring om att ett missförstånd om tidpunkt för inlämning uppstått. Dock kommer varje ärende bedömas individuellt.

Vi har passerat den första och den andra inlämningstidpunkten. Vi står nu inför den tredje inlämningen, för juridiska personer som har räkenskapsår med bokslut 31 juli – 31 aug.

Dessa deklarationer ska lämnas in på papper senast den 3 mars 2014, eller elektroniskt
senast den 1 april 2014. Mer information finner du på Skatteverkets hemsida

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons