Digitala kvitton har funnits i flera år och många företagare använder dessa flitigt redan nu. Men för vanliga konsumenter har utvecklingen inte gått lika snabbt – förrän nu.

I år väntas nämligen en gemensam butiksnorm för digitala kvitton att införas vilket troligen medför ett genombrott för papperslösa kvitton även för konsumenter. I nuläget är det få butiker som erbjuder digitala kvitton. Enligt Svensk Handel skrivs det årligen ut omkring 1,7 miljarder kvitton och till dessa går det åt ungefär 60 000 träd.

– Vi har tagit fram ett förslag på en gemensam standard. Förhoppningen är att den tekniska förutsättningen för digitala kvitton kan vara på gång redan i höst, säger Nils Weidstam, ansvarig för Rådet för betal- och kassasystem, i en artikel i Dagens Nyheter.

Innan sommaren är det planerat att Hemköp och Willys ska lansera alternativet att få kvittot som mail istället för utskrivet på plats i butiken.

– Man kan tycka att det inte är en jättefråga men det är ändå någonting som är en onödig förbrukning av papper och tryckfärg, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på ägarbolaget Axfood.

Hon tillägger att om kunderna i bolagets samtliga omkring 500 butiker skulle välja digital kvitton så skulle man spara drygt 255 miljoner papperskvitton om året.

Källa: di.se