Annons
Branschaktuellt

Mer privatekonomi behövs på schemat

Att begränsa möjligheten att ingå avtal via telefon, amorteringskrav på bostäder och snabbare processer när det gäller skuldsanering är frågor som debatteras. Dock verkar politikerna ha missat något väsentligt, att problemen egentligen handlar om bristande kunskaper i ekonomi och sparande. Det menar företrädare för några organisationer med fokus på unga.
Text: Tina Sjöström

Att begränsa möjligheten att ingå avtal via telefon, amorteringskrav på bostäder och snabbare processer när det gäller skuldsanering är frågor som debatteras. Dock verkar politikerna ha missat något väsentligt, att problemen egentligen handlar om bristande kunskaper i ekonomi och sparande. Det menar företrädare för några organisationer med fokus på unga.

 – Utan mer privatekonomi på skolschemat finns en överhängande risk för fortsatta privatekonomiska fällor. Det säger Emil Gustavsson, ordförande Sveriges elevkårer; Niklas Svensson, verksamhetschef Ung privatekonomi och Philip Scholtzé, vd Unga aktiesparare i en debattartikel.

De menar att debatten kring ungas privatekonomi nästan alltid kretsar kring de växande problemen, bland annat att många unga hamnar hos kronofogden på grund av överskuldsättning eller det växande antalet som får problem på grund av snabblån. Den underliggande orsaken, att de flesta har en urdålig kunskap om hur privatekonomi fungerar och vikten av att spara, debatteras däremot inte.

– De kortsiktiga förslagen från politiskt håll kan liknas vid en läkare som skriver ut mediciner till en patient med hjärt- och kärlsjukdomar utan att förklara hur personen genom friskvård och kostförändring skulle kunna undvika framtida besvär.

Så länge man inte har förutsättningarna att förstå varför snabblån är problematiskt och vad begreppet effektiv ränta innebär så finns det en överhängande risk att hamna i ekonomiska fällor. Och det är inte alla som får denna, i mångas ögon ganska självklara kunskap, av sina föräldrar.

När man frågat gymnasieungdomar så är det 9 av 10 som anser att det är viktigt att skolan lär ut om sparformer som aktier och fonder. Och 7 av 10 vill att skolan lär ut mer om hur man faktiskt sköter sin privatekonomi.

Källa: Veckans affärer

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons