Annons
Branschaktuellt

Robotar passar inte alla branscher

En kinesisk restaurangkedja har tagit steget mot den nya tiden – med serveringspersonal bestående av robotar. Nu visar det sig att satsningen inte fallit så väl ut, två av restaurangerna i den innovativa restaurangkedjan tvingas stänga.

Text: Tina Sjöström

En kinesisk restaurangkedja har tagit steget mot den nya tiden – med serveringspersonal bestående av robotar. Nu visar det sig att satsningen inte fallit så väl ut, två av restaurangerna i den innovativa restaurangkedjan tvingas stänga.

Den kinesiska restaurangkedjan Heweilai slog på stort och köpte in serveringsrobotar till tre av sina restauranger. Kostnaden var runt 60 000 kr – styck. Ganska snabbt visade det sig att robotar inte klarar att agera serveringspersonal fullt ut. En av kedjans mänskliga servitörer har för media berättat att det fanns flera arbetsuppgifter som robotarna inte klarade av. Bland annat att hälla upp varmt vatten, bära ut soppa till gästerna eller ta order från restaurangcheferna. Dessutom gick de ofta sönder.

Även redovisningsbranschen utmanas ju som bekant av digitalisering och automatisering. Nu tror vi ju inte att arbetet kommer att tas över av robotar men att yrkesrollen är under förändring kan vi nog alla skriva under på. Det gäller att fokusera på de tjänster som en automatiserad funktion, eller en robot, inte kan klara av.

När det gäller den kinesiska restaurangkedjan så har två av de tre restauranger som satsade på robotserverare slagit igen och den tredje har förpassat sina robotar till sophögen. Nu är det serveringspersonal av kött och blod som gäller.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons